torsdag 6 december 2007

Magnoliaträd och tavla till barnrummet

Nu har jag tillbringat lite tid framför datorn och surfat runt bland nätets alla butiker för att få lite inspiration till vad vi kan ge vår lilla tjej i dopgåva. Inga köer någonstans, hur skönt och behagligt som helst!
När Ludwig döptes gav vi honom en målad dalakista. Jag hade sett en annons om en leverantör utanför Leksand och eftersom vi hade dop i Dalarna, hos farmor, så passade det så bra. Det blev förresten ett jättehärligt dop. Faster Annki som var gudmor hade klätt sig i folkdräkt dagen till ära, vi gick in till tonerna av äppelbogånglåt spelad på fiol, och samlade därefter hela släkten runt långbord vid sjön Lången. Det blev ett önskedop.
Jag hade gärna velat ge Linnéa något liknande men kommer aldrig att sätta min fot hos den leverantören igen. När vi kom var kistan inte färdig trots att vi avtalat en tid och namnet på insidan av locket var felstavat. Försäljaren blev fullständigt vansinnig när jag påpekade det och i bilen därifrån lovade vi varandra att aldrig någonsin mer köpa något där.

Efter tips här på Dopguiden och från boken ”Dopfest och Namnkalas” så har vi nu kommit fram till att ge Linnéa ett träd. Hon döps i Lund och då är det kul att väva in lite Lundensiska trådar genom att ge henne ett alldeles eget Magnoliaträd.
Vi har också kommit fram till att hon ska få en tavla av Elisabet Ädelroth, en konstnärinna som inspireras av sina egna barn i allt hon gör och som dessutom har valt att vid flera tillfällen skänka en stor del av intäkterna från sina tavlor till förmån för forskning kring förtidigt födda barn. Jag har köpt tavlor av henne tidigare och de blir alltid lika uppskattade. För er som inte känner till henne vill jag tipsa om hemsidan: http://www.adelroth.com/
Att ge en dopgåva som bidrar till att andra barn får en bättre start i livet känns extra värdefullt!

Inga kommentarer: