måndag 24 december 2007

Den stora dagen, blev en oförglömlig dag!




Linnéa är döpt!
Det gick vägen, om än rullandes och detta trots en del missöden ända in i det sista.
Fadder Cecilias väska med noga utvalda kläder till dopet lyste med sin frånvaro och dök först upp när hon igår landade på Arlanda igen. Den höga marängsviss tårtan jag valt ut med omsorg havererade lite lätt innan den ens kom ur kartongen. Ska jag vara ärlig såg den ut som en vulkan som nyss fått ett utbrott. Grädden flööööt ut och hela skapelsen skulle kunna förställa lutande tornet i Pisa…MEN Linnéa blev döpt och vi ser tillbaka på en jätte fin dag och ler åt prästens ord till vår dotter efter akten: ”Nu vet vi att du ska bli sångerska när du blir stor!”.
Jag har många gånger under vår olycksdrabbade höst tänkt att hade Linnéa vetat att hon skulle hamna i en sådan kaosartad tillvaro så hade hon nog inte haft så bråttom ut i livet. Hon är förtidigt född, har genomgått en operation och har en mamma som tack vare ett gips inte kunnat ta hand om henne eller hemmet så lätt. I fadder breven står det ”Dopet är en kärleksförklaring till livet självt” och när jag vid middagen såg generationer mötas när mina egna morföräldrar satt med vår lilla dotter, min bror och svägerska med deras lilla dotter, mina föräldrar som varje dag hjälpt oss på olika sätt, våra vänner som vi nu vet finns där i vått och torrt så kände jag precis så; att Linnéas dop blev mycket mer än bara ett dop – det blev en fest för det som verkligen är viktigt i livet; hälsa, familj, gemenskap och små Underverk till barn!

Idag är det julafton och jag vill sända alla en varm tanke och önskan om en riktigt god jul.
Tack dopguiden för möjligheten att skriva om min dotters dop. Att skriva rekommenderar jag alla som planerar ett dop att göra, man vet aldrig vad som kan hända! Jag vet dock att det går att planera ett dop med hjälp av nära och Internet, att en havererad tårta smakar lika gott som en hel, att en noga utvald fadder ser lika strålande ut i mysig kofta som festfin skjorta och att det bästa med att sitta i rullstol har varit all tid det gett mig och min lilla dotter.

Med önskan om allt gott och en bild av den tavla vi gav Linnéa som heter
”Tryggare kan ingen vara”

Stéfanie

Inga kommentarer: